Beställ diadem, brudkrona och hårsmycke av trådslöjd
Här kan du se en del av mina Brudkronor och hårsmycken. De fungerar såväl till vardag som livets fester: Bröllopet, Studentbalen, Dopet, Nobelfesten, födelsedagskalaset, festen eller bara en bättre dag på jobbet.
Projekt: BONDBRUD i "Gullkrona" och brudspiror av återbruk
Vertical Divider
|
Jag fördjupar mig alltmer i allmogens brudstass och brudkrona från den tiden då mer är bättre. En tid då man öste på med guld och allt pynt man kunde uppbringa. Brudskådning var ett folknöje!
Sommaren 2022 provade jag att skapa en brudkrona från förr med inspiration från en bondbrud på Gotland 1846. Hon bar en stor grann guldkrona fylld med s.k. brudspiror som var dåtidens bröllopsmode hos allmogen på landsbygden. Jag valde att jobba med återbrukade kaviartuber för den där magiska lätt kitchiga guldglansen. Jag publicerade prcessen på Instagram stories i korta filmklipp. I vintras var det dags att skapa brudspirorna som monteras i kronan. De gjorde jag av engångsartiklar, papper och återbrukad tryckplåt. Banden som föregick slöjan är enkla band från loppis som jag tryckte mönster på med tårtpapper, kapsyler och färgslattar från tidigare projekt. I januari 2023 plåtade vi brudkronan på modellen Annie Lungström. Fotot är poster till utställningen på Sagomuseet i Ljungby sommaren 2023. Vill du se processen bakom brudkronan så finns den fortfarande kvar som en höjdpunkt på mitt instagram. Här nedan ser du ett kollage som sammanfattar det hela. |
BLÄNDVERK - Smycken av återbruk
Allt är inte guld som glimmar men ... Jag börjar jobba alltmer med återbruket av skräp i form av skräp och spillmaterial. Här i en kollektion smycken med ett maffigt diadem och enkla örhängen med inspiration av folkdräkternas dräktsilver. Jus dessa smycken har en kombination av trådslöjd med fuskfiligran som jag kallar det. Skålarna som skyddar mot trolldom och onda ögat är stansade ur spillplåt från konstnärens grafikplåtar i kombo med tomattubernas förföriskt guldiga insida. Här mot en rödlackad yta. Rött är sött... igen...
Diademet är magiskt fint där det blänker och klirrar i solen där hon står. Lika fint som brudkrona som till en maffig fest. På baksidan är skålarna silvriga med guldornament stansade ur tuber. Återbruk, upcykling. Man tar vad man har.
Modell: Charlotte Polson
Foto: Kronmakaren
Diademet är magiskt fint där det blänker och klirrar i solen där hon står. Lika fint som brudkrona som till en maffig fest. På baksidan är skålarna silvriga med guldornament stansade ur tuber. Återbruk, upcykling. Man tar vad man har.
Modell: Charlotte Polson
Foto: Kronmakaren
FOLKSILVER av återbruk med inspiration av dräktsilver
Jag kallar det FOLKSILVER - smycken där jag inspirerats av dräktsilver i modeller och symboler. Allt började egentligen med mina grannlåtskronor som jag gav mig själv i utmaning till Lucia 2021. Att upcykla en gammal Luciakrona av plast med tuber och loppisfynd. Och där var jag hooked! Jag tog det vidare och i sommar står här en hel utställning på temat Brudkronans historia med grannlåtskronor och dräktsilver av loppisfynd och skräp. Till utställningen har jag tagit fram en "kollektion" av örhängen och "söljor" till försäljning. Du ser exempel här. De är gjorda av konstnärens spillplåt från grafikplåt samt tuber och allehanda skrot. Förvillande likt silver och guld men långt ifrån. Man tar vad man har.
Spiraler och Mandalas i grand diadem
Mandalan och spiralen har inspirerat mig till detta parad-diadem med två olika slags granater. Detta är det maffigaste diadem/halos som jag gjort tror jag och jag har använt Hessonit granat och vanliga rödlila granater blandat genom smycket.. Hessonit ingår i den urgamla indiska vediska astrologin som en av de nio planetstenarna. Stenen associeras med Rahu, skuggplaneten som skapar förmörkelser och är kungen av meteoriter. Stenen skapar välstånd, framgång och socialt erkännande har jag förstått. Hessonit ären brungul sten och den vanliga granaten är en rödlila sten.
Spiralen som symbol är uråldrig och representerar olika saker i olika religioner men gemensamt är en symbol för skapelsen och utveckling men även kunskapen och uthålligheten vilket gör den till en bra form för den som vill framåt. I smycket finns flera spiraler men även det jag kallar min fuskfiligran. metallen är röd mässing, lätt hamrad. Smycket ingår i min serie Call me Mandala.
Otroligt pampigt och glittrigt till tusen. Detta är inget för dig som vill smälta in i tapeten!
"Glitter med flitter" - en skyddande amulett
Kan du se framför dig när hon står där på ”heta sten” framför kyrkan. De små skålarna i diademet darrar , klirrar, fångar solens strålar och kastar ut dem som en gyllene gloria runt hennes ansikte. Hon är Drottning för en dag.
De kallas flitter, de där små skålarna man kan se i allmogens gamla brudkronor och dräktsilver. De fungerade som skyddande amuletter i brudkronan då de reflekterade bort avund, trolldom och onda ögat från den unga bruden. Idag kanske det känns långt borta, men ändå inte. Ända sen jag var liten och fick leka med mammas smyckeskrin så har jag varit smått förälskade i dessa små runda skålar som satt monterade på en av broscherna i skrinet. Jag var som förhäxad av hur de klirrade och darrade när mamma satte på sig broschen. Inte visste jag då det jag vet idag om dräktsilvret och flittret. Men broschen ligger nu i mitt skrin och bärs vid festliga tillfällen.
För många år sen gick jag en sommarkurs i silversmide på Kävesta Folkhögskola och där ramlade jag på dem igen, de små skålarna. När vi fick prova att stansa ut paljetter ur silverplåt och hamra upp dem till skålar. Så jag gjorde stora silverörhängen och ringar med flitter.
Men i mitt arbete med tråden så jobbar jag sällan med silver och jag har förlorat mig i den fina röda mässingen som så påminner om äkta "gull". Så när jag en kväll testade att stansa ut paljetter ur gamla tuber blev jag lycklig. Insidan av tuberna glittrar som guldförgyllda metaller och tjockleken gör dem lätta att jobba med. Det är också återbruk av nåt som skulle ha kasserats men som nu istället blir till vackra smycken. Inspirerade av allmogens dräktsilver är detta diadem av röd mässing med det jag kallar fuskfiligran och flitter av gamla tuber som tvättats rena från trycket. Jag kallar det ett bruddiadem men det skulle fungera lika fint till en folkdräkt eller en festklädsel. Det här diademet går att beställa, pris vid förfrågan.
De kallas flitter, de där små skålarna man kan se i allmogens gamla brudkronor och dräktsilver. De fungerade som skyddande amuletter i brudkronan då de reflekterade bort avund, trolldom och onda ögat från den unga bruden. Idag kanske det känns långt borta, men ändå inte. Ända sen jag var liten och fick leka med mammas smyckeskrin så har jag varit smått förälskade i dessa små runda skålar som satt monterade på en av broscherna i skrinet. Jag var som förhäxad av hur de klirrade och darrade när mamma satte på sig broschen. Inte visste jag då det jag vet idag om dräktsilvret och flittret. Men broschen ligger nu i mitt skrin och bärs vid festliga tillfällen.
För många år sen gick jag en sommarkurs i silversmide på Kävesta Folkhögskola och där ramlade jag på dem igen, de små skålarna. När vi fick prova att stansa ut paljetter ur silverplåt och hamra upp dem till skålar. Så jag gjorde stora silverörhängen och ringar med flitter.
Men i mitt arbete med tråden så jobbar jag sällan med silver och jag har förlorat mig i den fina röda mässingen som så påminner om äkta "gull". Så när jag en kväll testade att stansa ut paljetter ur gamla tuber blev jag lycklig. Insidan av tuberna glittrar som guldförgyllda metaller och tjockleken gör dem lätta att jobba med. Det är också återbruk av nåt som skulle ha kasserats men som nu istället blir till vackra smycken. Inspirerade av allmogens dräktsilver är detta diadem av röd mässing med det jag kallar fuskfiligran och flitter av gamla tuber som tvättats rena från trycket. Jag kallar det ett bruddiadem men det skulle fungera lika fint till en folkdräkt eller en festklädsel. Det här diademet går att beställa, pris vid förfrågan.
Blått är flott - kronor, handmålat, trä och återbruk 2021
Nedtonat och rustikt, av trä med glitter av återbrukade tuber. Temat är allmoge och färgerna rött och blått dominerar.
Åter i Halland med en liten koronett och matchande örhängen som jag kallar just för Halland. Här har jag handmålat träpärlor i färger och mönster som påminner om de sydsvenska bonader jag blivit så inspirerad av. Prickiga och randiga hästar i blått, orange har charmat mig i åratal.
En liten brudkrona med fusk filigran av trådslöjd. Här har jag stansat ut flitter som jag skålat ur gamla kaviartuber. Trycket syns på baksidan och innehåller en liten blå glimt. Kronan är väldigt fin att klä med grönska i kronringen.
Man kan inte jobba med brudkronor utan att tänka blått. Den blå färgen som symboliserar Jungfru Maria . Här en enkelt virad brudkrona av röd mässingstråd med stansat och hamrat flitter av återbrukade tuber. Som skydd mot trolldom och avund.
Först ut i raden av blå brudkronor är lilla "Blueberry Hill" där jag laserat träpärlor till en blåbärs-blå nyans. Ett experiment med handmålade träpärlor som jag påbörjade 2020 när jag fick beställning på en blå brudkrona till ett bröllop i Finland sommaren 2021. Här är kronan klädd i en krans av lingonris som ibland kallas Nordens myrten då den är vintergrön och härdig ända upp i norr.
Rött är sött - tema med återbruk och 2 i 1
"Rött är sött" kallar jag en kollektion där jobbar med knalligt rött i träpärlor och gyllene mässingstråd. Här har jag även hittat till återbruket av gamla tomatpuré-tuber. De bildar skyddande "flitter" (blänken) i örhängen som är inspirerade av dräktsilvret i folkdräkten. En nyhet är även att jag nu skapat en halo som även fungerar som en stel halskrage om du vänder den och sätter om halsen. Två smycken i ett.
Vill du veta mer om vad som inspirerat mig och lite om traditionen kring folkdräktens dräkt-silver och brudstass så kan du se en replays av några Facebokk Live här nedan.
Vill du veta mer om vad som inspirerat mig och lite om traditionen kring folkdräktens dräkt-silver och brudstass så kan du se en replays av några Facebokk Live här nedan.
Färgen RÖD genom historien |
Brudstass & dräktsilver
|
En sneakpeak på "Rött är sött" |
Vill du veta mer om arbetet bakom dessa smycken kan du se en replay från mina Facebook Live där jag berättade om inspirationen bakom arbetet. Här ovan berättar jag dels om Dräktsilvret och brudstassen i folkdräkten hos allmogen på landsbygden och dels om Färgen röd och dess betydelse och användning genom historien och i folkdräkten. Dessutom ger jag en visning av kollektionen och arbetet bakom. Fler av dessa live som sändes sommaren 2020 kan du se på min Youtubekanal.
En Tiara Halo i rödaste rött
Jag återkommer ständigt till den här typen av hårsmycke. Den jag kallar Tiara Halo. En kombination mellan en Tiara och en s.k. Halo/gloria. En modell som blev populär under Drottning Elisabeth av England under 1500-talet. En klädsam modell som ramar in och lyfter ansiktet som i en gloria.
Som en gloria av röda rönnbär runt ansiktet. Kombinerat med en enkel vit klänning med brodyr och ett vintage livstycke i rönnbärsrött från en gammal folkdräkt. Så fint för en höstfest medans orangea löv sakta faller mot marken.
Den här Tiara Halon gör jag i såväl ädelsten, som sötvattenspärlor och träpärlor som i den här röda. Jag kan kombinera färger och material för olika effekter. Bara att beställa eller prova i ateljén. Nedan ser du samma hårsmycke fast i vita pärlor, med ett helt annat uttryck. |
Foto: Videline Weber - Hår & mejk: Mira - Modell: Mathilda Aqvillin - Hårsmycke: Kronmakaren - Klänning från Ewa i Walla hos Adalmiinas - Livstycke: vintage, privat - Blommor: Runevads Trädgård
En Tiara Halo i vitaste vitt
En Tiara Halo i vitaste vitt av pärlor som skimrar som månljus. I örat stora odlade exklusiva vita sötvattenspärlor, så kallade Edison pärlor.
Foto: Videline Weber - Hår & mejk: Mira - Modell: Mathilda Aqvillin - Hårsmycke och örhänge: Kronmakaren - Blus från Mirelle hos Adalmiinas -
Blommor från väggrenen utanför ateljén
Foto: Videline Weber - Hår & mejk: Mira - Modell: Mathilda Aqvillin - Hårsmycke och örhänge: Kronmakaren - Blus från Mirelle hos Adalmiinas -
Blommor från väggrenen utanför ateljén
Nåt gammalt, nåt nytt, nåt blått ...
Det glittrar igen ... Jag har länge jobbat med enbart runda polerade stenar med enbart färg och glans men nu har begäret efter glitter kommit tillbaka. Jag beställer hem massor av olika ädelstenar av modellen platta, runda, facetterade coins. De glittrar vackert på arbetsbordet och nya modeller föds i tanken - åter till Empiren med Tiara Halos av närmast ryska influenser i vissa smycken. Som repliker på Tsartidens överdåd. Men det blir även bohemiskt som i mina Mandala halos med spiraler inspirerade av Calder och evigheten. Kan inte begränsa mig, lusten är stor och jag är på gång...
Dessa hårsmycken och ännu fler nya hittar du i min ateljé och flera av dem även i min webshop om du vill prova eller har fått ett begär. :-)
Dessa hårsmycken och ännu fler nya hittar du i min ateljé och flera av dem även i min webshop om du vill prova eller har fått ett begär. :-)
Pearls are forever...
Man säger att pärlor kommer ur gudarnas tårar och i viss mån är det ju sant. Ett litet sandkorn kommer in i musslan/ostronet som sen börjar producera pärlemo för att kapsla in detta korn och på så vis slippa smärtan av kornet. Med tiden kan det bli en pärla, stor eller liten. De finaste pärlorna är ju givetvis de naturliga (orientaliska) som fiskas direkt ur havet. De är kostbara och det tar tid att samla ihop till ett collier eller liknande.
Odlade söt-/saltvattensvattenspärlor är idag det vanligaste och då kommer de från bankar av ostron där ett ämne förts in manuellt i musslan/ostronet. Pärlan får formen av ämnet och det finns platta, runda droppformade och s.k barock. I mina brudkronor och hårsmycken använder jag mest odlade sötvattenspärlor från Kina. De kan vara färgade eller vita. Under 1500 - 1700-talet var pärlor det mest moderna du kunde bära och ju fler pärlor en kvinna bar desto mer älskad var hon. På kungliga porträtt är drottningarna alltid översköljda av just pärlor av samma skäl. Idag är pärlor en klassiker, såväl hos kungliga som oss vanliga, vid både vardag, bröllop och fest. Här ser du ett av mina Tiara/diadem med en blandning av droppformade och runda pärlor som bildar en krans runt en lös knut. Givetvis kan den monteras både som ett diadem eller en klassiks Tiara men just här ville vi jobba lite med stilen som Audrey Hepburn bar i filmen Breakfast at Tiffanys 1961. Klassikt och superelegant. Kombinera gärna med en slöja i katolsk stil som vi gjort i detta photoshoot. |
Modellen är Linda, plåtad av Evelina Carey med hår och mejk av Åsa Andrén. Plåtat på Palina i Örebro
|
Call me Mandala - Lite Calder, lite Indien och en gnutta italien fashion
Riktigt klassisk trådlöjd är basen i kollektionen och dessa hårsmycken och örhängen från sommaren 2017. Jag har gått all-in på spiraler, mandalas i en slags tribut till såväl Alexander Calder, Malala och Indien med mycket färger och enkla runda former. Men här finns även en flirt med modehuset Dolce&Gabbana som precis som jag ofta jobbar med det jag kallar Halos-modellen som är som ett Diadem med en lätt känsla av engelskt 1500-tal. Otroligt klädsamt på de flesta som en gloria runt ansiktet. Här har jag använt den s.k. röda mässingen som är lite mer exklusiv då den har högre kopparhalt än den vanliga mässingen. Den liknar också guld mer just för kopparen. Jag jobbar just nu på flera modeller i den här kollektionen som du kan komma och prova i showroom eller när jag håller öppet. Om du klickar på alla bilder så ser du dem större. :-)
Hon har blommor i sitt hår...
Sommaren 2016 års modeller av hårsmycken - en Halo med 3 eller 6 blommor i Frida Kahlostil. Superfina till såväl bröllop som fest. Här plåtade i Glommen på modellen Malin Lilja blandat med bilder från våra stränder här i trakten. Foto: Britten Toftarp
Du kan beställa dessa i valfri sten och metall och de skall snart finnas i webbshoppen för att klicka hem.
Du kan beställa dessa i valfri sten och metall och de skall snart finnas i webbshoppen för att klicka hem.
Hallandsfest & Bröllop
En kollektion Brudkronor och hårsmycken inspirerade av Hallands bonadsmåleri i färg och form. Du hittar mer i webshoppen. Modeller här är Caroline, Anja och Ofelia med foto av Elvira Andersson, Britten Toftarp och i bildspelet Evelina Carey.
Tiara Halo till bröllop och fest
Den här modellen har blivit en riktig favorit till bröllop, fester, middagar och folkdräkter. Du kan se den här i grönt på Heidi i filmen och en vitt nedan på modellen Lydia i Tudorstil. beställ i valfri metall och ädelsten/pärla.
Det blåser Elisabetanska vindar över Kronmakaren. En ny modell av Tiara Halos lanserades under våren 2015 i samband med utställningen Handmade with Love - Halland to Tokyo på Hallands Konstmuseum i Halmstad. Dessa Tiara Halos finns i såväl mässing, som koppar och silverpläterad koppartråd med ädelstenar i olika färger. Smycket kan även beställas i valfri sten/tråd direkt ur ateljén. Här syns det med extra stora vita odlade sötvattenpärlor av Coin-modell.
Stort tack till
Lydia, Vår ljuvliga modell
Åsa Andrén - Hår & Make up
Evelina Carey - Fotomagi
Ett särskilt tack till
Jennie M Rydberg för lånet av den magiska brudklänningen i 1500-talsnitt.
Lydia, Vår ljuvliga modell
Åsa Andrén - Hår & Make up
Evelina Carey - Fotomagi
Ett särskilt tack till
Jennie M Rydberg för lånet av den magiska brudklänningen i 1500-talsnitt.
PAX MORPEKANA II - 2014
Dags för mig själv att fatta kameran när jag nu behöver nya bilder på mina nya femuddiga Tiara Circlets. Även denna gång dyker det in ett litet djur som vill vara på bild. Stefans och Carinas kattunge som riktigt tjuter i famnen på Rebecka. Dessa Tiaror med halvädelsten hittar du i min webshop under 2015. Rebecka Nilsson står modell mot Morups snyggaste Ladugårdsdörr. Foto: Britten Toftarp
PAX MORPEKANA - 2013
Man kan bara inte låta bli ibland... Att blåsa upp nåt litet och ganska enkelt till nåt helt galet stort genom en ny kontext. Jag promenerar min runda i Morup om dagarna. Ner vid Lynga och förbi havet nere hos Tomas och därefter upp igen via de små fina gårdarna som nu flankeras av höga Majsfält om sommaren. Väldigt Americana i känslan fast i Sverige på landet. Varför helt enkelt inte bara döpa det till PAX MORPEKANA då?
Detta är en blandning av bilder från mina kommersiella brudkronor och hårsmycken. De är alla "back to basics" trådslöjd i sin enklaste form "Rock& wire", med enkla naturscenerier som känns helt rätt i den tid vi lever just nu. De finns i webshoppen eller kan beställas.
Bilder i majsfältet på en ny modell från Varberg av en ny fotograf från Varberg. Carolina Blad Sandberg och Elvira Andersson. Övriga fotografer är produktbilder: Britten Toftarp och Evelina Carey med blandade modeller.
Detta är en blandning av bilder från mina kommersiella brudkronor och hårsmycken. De är alla "back to basics" trådslöjd i sin enklaste form "Rock& wire", med enkla naturscenerier som känns helt rätt i den tid vi lever just nu. De finns i webshoppen eller kan beställas.
Bilder i majsfältet på en ny modell från Varberg av en ny fotograf från Varberg. Carolina Blad Sandberg och Elvira Andersson. Övriga fotografer är produktbilder: Britten Toftarp och Evelina Carey med blandade modeller.
Meet Miss Joy - Grace Joy - 2013

Katarina Bohlin är åter från Paris och vet att hon är min musa i Smeraldaprojektet som nu är avslutat, men kan vi inte hitta på nått nytt kul med delar av kollektionen? Vi hittar på Miss Joy - Grace Joy, en Femme fatale och aktris från 30-talets Amerika. En "short story" i tre akter på hemsidan med Hår/mejk av Åsa Andren/Palina samt foto av Evelina Carey. Modell: Katarina Bohlin
Where Adam met Eve - 2012

Ibland tar idéerna bara slut... Huvudet är tomt och man stirrar framför sig. Googlar men ser ingenting. Och så plötslig hör man något av en inre röst som manar på; Gå tillbaka till roten, minns du roten...? På det viset kan man säga att jag kom in på det spår som fortfarande sysselsätter mig och känns nytt för mig själv varje dag.
En slags förenkling och återgång till den ursprungliga trådslöjden där målet är lättheten och enkelheten när sten möter tråd i organiska former. Formen som kom till mig då var den palmett jag använt mig av när jag gjorde Kamédiademet 2009. En klassisk empirform som jag minns att jag redan då tänkte att den här skulle vara en snygg form att låta tråden löpa i utan sten eller bara med några stenar. Jag rotar fram den igen våren 2012 och börjar jobba.
Lagom till Påskhelgen är den klar och ljuset som silar in genom fönstret i ateljén spelar i ametisterna som har ett närmast trolskt skimmer. Namnet "Where Ada met Eve" kommer ur de gamla religiösa bonader som finns rikligt av i Halland, ofta med religiösa namn och motiv. Formen är en stor Allmogekrona från 1700-talet men man hittar även spår av Art Noveau i den. Den här kronan visades på Liljevalchs Vårsalong 2013.
En slags förenkling och återgång till den ursprungliga trådslöjden där målet är lättheten och enkelheten när sten möter tråd i organiska former. Formen som kom till mig då var den palmett jag använt mig av när jag gjorde Kamédiademet 2009. En klassisk empirform som jag minns att jag redan då tänkte att den här skulle vara en snygg form att låta tråden löpa i utan sten eller bara med några stenar. Jag rotar fram den igen våren 2012 och börjar jobba.
Lagom till Påskhelgen är den klar och ljuset som silar in genom fönstret i ateljén spelar i ametisterna som har ett närmast trolskt skimmer. Namnet "Where Ada met Eve" kommer ur de gamla religiösa bonader som finns rikligt av i Halland, ofta med religiösa namn och motiv. Formen är en stor Allmogekrona från 1700-talet men man hittar även spår av Art Noveau i den. Den här kronan visades på Liljevalchs Vårsalong 2013.
SOME Skördekrona - 2012
När man flyttar nån annanstans än där man är född så förändras ens världsbild en smula. Jag som flyttade från Närke och Örebro till en liten by i Halland fick möta helt nya värderingar och beteendemönster och det blev en resa som fortfarande pågår i det lilla, trots att avståndet i geografi inte är stort.
Jag får idén att skapa en krona som innehåller en slags integration genom mönster och form och genom social media i form av Youtubefilmer som man kommer åt genom skanningsbara QR koder i kronan. Jag får hjälp av dåvarande Slöjdkonsulent Anntott Parholt vid Örebro Läns Museum med en liten film om Glesryatraditionen som unik för Närke. Kronan visades på Liljevalch Vårsalong 2013. Du kan se filmerna under projekt/SOME Skördekrona på min Youtubekanal. |
Smeralda - the calendar collection 2011
När föds en idé? Ja i det här fallet kan jag pinpointa ögonblicket till plåtningen 2009 då jag tittade på Katarina Bohlin och såg framför mig en sval flygvärdinna i femtiotalet som jobbade extra som nattklubbssångerska runt om i Europa. det skulle vara lite jetsettigt, glamoröst, färgglatt, klyshigt och i kalenderform. Till en början tänkte jag mig modellen Katarina men hon for iväg till Paris och jag själv for iväg till Halland vilket försvårade det hela. Jag kom på idén med rekvisita i berättelsen som månad för månad växte fram på hemsidan. Flera av månaderna hade nån typ av ljudinstallation på hemsidan och var lätt interaktiva.
Lucia i Medeltida skrud - 2010
Fick i slutet av året ett spännande uppdrag; att skapa en Luciakrona utan ljus inspirerad av jungfruns gotiska krona i skulpturen St Göran och draken i Storkyrkan, Stockholm. Kronan skulle användas under medeltida Luciafirande i Växsjö Domkyrka. Du kan se arbetet med kronan i mitt Flickralbum >>
Kungligt som Grannlåt - 2010

Inför det kungliga jubileet 2010, då man skulle fira familjen Bernadottes 200 år på svensk tron, fick jag lust at ge mig i kast med ett närmast "gesällartat" projekt; Att tolka fem av våra Kungliga diadem med ursprung i de första av "Bernadottarna" - Jean-Baptiste och Desiree Bernadotte, som 1809 valdes till tronföljare på Riksdagen i Örebro. Min gamla hemstad.
Jag påbörjade mitt projekt redan 2008 och i januari 2010 var det sista Diademet klart.
Det blev Desirees Rubin och Diamanttiara som även är det enda kvarvarande diademet efter Desiree. Numera finns det i det danska Kungahuset och har som flera av Diademen genomgått förändringar och moderniseringar under åren. Här nedan hittar du bilder som användes i samband med jubileumsåret 2010.
Bilderna på mina fina modeller plåtades en tidig sommardag 2009 i Örebro Stadspark av Evelina Carey och modellerna är Katarina Bohlin, Linn Ramstierna samt Josefin Arenius. Hår/mejk av Åsa Andren/Palina. Mer om detta kan projekt hittar du under fliken projekt/kungligt som grannlåt.
Jag påbörjade mitt projekt redan 2008 och i januari 2010 var det sista Diademet klart.
Det blev Desirees Rubin och Diamanttiara som även är det enda kvarvarande diademet efter Desiree. Numera finns det i det danska Kungahuset och har som flera av Diademen genomgått förändringar och moderniseringar under åren. Här nedan hittar du bilder som användes i samband med jubileumsåret 2010.
Bilderna på mina fina modeller plåtades en tidig sommardag 2009 i Örebro Stadspark av Evelina Carey och modellerna är Katarina Bohlin, Linn Ramstierna samt Josefin Arenius. Hår/mejk av Åsa Andren/Palina. Mer om detta kan projekt hittar du under fliken projekt/kungligt som grannlåt.
Alver & Väsen 2007 -
Sagan om Ringen LOTR kom som filmer och hela världen fick alvfeber. Jag inspirerades också av formspråket som egentligen är en slags Art Noveau i de alviska smyckena i filmerna. Här är några av mina alvkronor och pannsmycken.